Nuo 2018 m. rugsėjo gimnazijoje vykdoma  Olweus patyčių ir smurto prevencijos programa.

Programos tikslas – sumažinti patyčių ir  kitokio asocialaus elgesio apraiškas mokykloje, teikti pagalbą mokiniui, mokytojui ir mokyklai.  Tai  ilgalaikė programa, kuri įtraukia visą mokyklos bendruomenę – mokinius, mokytojus, kitus mokyklos darbuotojus, tėvus ir globėjus.

Programos esmė – išmokyti visą mokyklos bendruomenę atpažinti, pastebėti patyčias ir tinkamai į jas reaguoti.

Olweus programa yra sukurta Norvegijoje. Jos autorius – prof. Dan Olweus, daugiau kaip 30 metų nagrinėjantis patyčių ir smurto temas. Programa sėkmingai taikoma ne tik Norvegijoje, bet ir kitose šalyse. Smurto tyrimų ir prevencijos centras JAV, Kolorado valstijoje, paskelbė ją viena iš 12 efektyviausių smurto prevencijos programų pasaulyje.

Programos įgyvendinimo rezultatai Norvegijoje rodo, kad ženkliai sumažėjo patyčios tarp bendraamžių mokykloje (30-70%), taip pat pagerėjo santykiai ne tik tarp bendraamžių, bet ir tarp mokinių ir mokytojų. Šioje programoje dalyvavę mokytojai ir mokiniai įgijo didesnę socialinę kompetenciją, reikšmingai sumažėjo asocialių poelgių (vandalizmo, muštynių, vagysčių, pamokų praleidinėjimo). 2008 metais Olweus programos įgyvendinimą pradėjo 29 Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos. 2009 m. į programą įsitraukė dar 64 mokyklos. 2011 – 2012 m. programą įdiegė dar 122 mokyklos. 2012 m. 17-ai Lietuvos mokyklų buvo suteiktas Olweus mokyklos vardas.

Kodėl reikia mokyklai šios programos? Patyčių ilgalaikės pasekmės:

  • poveikis nukentėjusiems mokiniams: pažeminimas, depresija, savęs nuvertinimas, baimė, sveikatos problemos, išmoktas bejėgiškumo jausmas, mokyklos nelankymas, mintys apie savižudybę, psichosomatinės ligos;
  • poveikis skriaudėjams: polinkis į nusikalstamą veiklą: vogimas, chuliganiškas elgesys, alkoholio vartojimas.
  • poveikis mokyklai: prarasta garbė ir pasitikėjimas, psichologinė atmosfera tampa agresyvi ir nesaugi  mokiniams, ne tik tiems, kurie patiria patyčias.

 

Olweus Patyčių ir smurto prevencijos programos įgyvendinimo principai:

  • Patyčių stabdymas – suaugusiojo atsakomybė ir pareiga.
  • Mokytojai itin daug šilumos ir dėmesio skiria mokiniams, įsitraukia į jų veiklas.
  • Mokykloje yra susitarta dėl teisingų ir tvirtų ribų nepriimtinam elgesiui, ir kai jos pažeidžiamos, metodiškai naudojamos neagresyvios pasekmės.
  • Kiekvieno mokyklos darbuotojo kompetencija –  atpažinti patyčias bei gebėjimas sistemiškai į jas reaguoti.

Olweus Patyčių prevencijos programa  – tai visai mokyklai skirta sistemingų pokyčių programa, veikianti trijose srityse: mokyklos, klasės, individo.

Šiuo tikslu mokyklos aplinka pertvarkoma taip, kad mažėtų patyčios, mažėtų skriaudžiamųjų kančios, ir gerėtų mokinių tarpusavio santykiai, kad nebeatsirastų tokių problemų ateityje.

Siekiant šio tikslo mokykloje yra:

  • sudarytas Patyčių prevencijos koordinacinis komitetas;
  • sudarytos Mokymosi ir Supervizijų grupės (MSG);
  • mokinių saugumui užtikrinti sumontuotos vaizdo kameros gimnazijos teritorijoje ir vidaus patalpose;
  • buvo atlikta mokinių apklausa, išaiškinti patyčių mąstą gimnazijoje, siekiant tikslingai dirbti patyčių prevencijos srityje;
  • apklausos duomenys pristatomi mokyklos bendruomenei ir tėvams
  • mokiniams vedamos klasės valandėlės, sistemingai bus vykdomos patyčių stebėjimo ir intervencijos procedūros.

Mokiniams skelbiama pagrindinė Olweus patyčių prevencijos programos žinia –  Mūsų mokykloje nesityčiojama.

Šiam tikslui pasiekti skirtos keturios prieš patyčias nukreiptos taisyklės: 1taisyklė – mes nesityčiosime iš kitų; 2taisyklė – mes stengsimės padėti tiems, iš kurių tyčiojasi kiti; 3taisyklė – mes stengsimės bendrauti su tais, kurie yra atstumti; 4taisyklė – jei sužinosime, kad iš ko nors tyčiojamasi, mes apie tai pranešime suaugusiems mokykloje arba namuose.

Daugiau informacijos apie OLWEUS patyčių prevencijos programą rasite ČIA:  http://www.sppc.lt/index.php?-1647982807